No amor com Lisboa…

Olá,

Na een onstuimige tijd te hebben gehad was ik echt even toe aan een ‘ break' en zo vloog ik samen met Kim naar Lissabon. Al vroeg in de ochtend vertrok ons vliegtuig naar de hoofdstad van Portugal, gelegen aan de rivier de Taag en bekend van de Fado. Na aankomst bij ons hotel hebben we de bagage gedropt en zijn we via het Rossio plein (officieel heet het plein Praça Dom Pedro IV, maar de inwoners van Lissabon noemen het Rossio, wat ‘groot plein' betekend) en de Rua Augusta naar het Praça do Comércio gewandelt. Vanwege de monumentale gebouwen en de ligging aan de Taag wordt dit plein vaak tot het mooiste plein van Europa gerekend. Op dit plein zijn we in de tram gestapt en hebben we een rondje gereden door het historische centrum. Al winkelend zijn we terug gelopen naar het hotel.

De volgende ochtend zijn we met de tram naar Alfama gereden. Alfama is een van de wijken waar Lissabon is ontstaan, aan de monding van de Taag, en is het enige gedeelte van de stad dat intact is gebleven na een grote aardbeving die plaats heeft gevonden in 1755. In Alfama hebben we geslenterd door de authentieke smalle straatjes. Na heerlijk gelunched te hebben op het terras hebben we in de middag de ‘Elevador de Santa Justa' bezocht. De lift is ontworpen door een leerling van Eiffel en verbind de wijk Baixa met de bovengelegen wijk Chiado. Vanaf de bovenste verdieping heb je een adembenemend uitzicht over de stad. In de avond hebben we heerlijk Indiaas gegeten en hebben we een Fado show bezocht. Fado is het Portugese levenslied en werd vroeger in armoedige kroegen gezongen. Tegenwoordig is het een erkende zangkunst en vindt je veel Fado huizen in de binnenstad.

Zondagochtend stond er een fietstour op het programma. Met de metro zijn we naar het startpunt, het Eduardo VII park, gereisd. Bovenin het park wappert trots de Portugese vlag en heb je een prachtig uitzicht over het park en de stad. Vandaar zijn we naar beneden gefietst, via de Avenida de Liberdade (gebouwd met de Champs-Elysees in gedachten) naar de Praça do Comércio vanwaar we langs de Taag naar Belem zijn gefietst. Vooral de brug ‘Ponte 25 de Abril' (voormalige Ponte Salazar) vond ik erg indrukwekkend om te zien. De brug is identiek aan de Golden Gate Bridge in San Francisco en het is dan ook hetzelfde bedrijf dat de brug gebouwd heeft. Tevens heb je vanaf Belem een goed uitzicht op het ‘Cirsto Rei' beeld. Het beeld is 28 meter hoog en is een kleinere versie van het Christusbeeld dat in Rio de Janeiro staat. De kerk heeft het beeld aan de stad geschonken omdat het land tijdens de Tweede Wereldoorlog neutraal gebleven zijn. De fietstour eindigde bij hét landmark van Lissabon, de ‘Torre de Belem'. Vanuit daar zijn we teruggelopen naar de ‘famous' bridge waar we heerlijk gelunched hebben. 's Avonds zijn we met de lift (Elevador da Glória) naar Bairro Alto (dé uitgaanswijk van de stad) gegaan waar we typisch portugees gegeten (en gedronken) hebben bij een klein knus wijnhuis.

De volgende ochtend was het helaas bewolkt en zijn we met de metro naar Parque das Naçoes gegaan. Het voormalige industrieterrein is geheel opgeknapt vormt nu een moderne stadswijk waar veel winkels en bedrijven gevestigd zijn. Wij zijn naar het ultramoderne winkelcentrum ‘Centro Vasco da Gama' gegaan waar we heerlijk gewinkelt hebben. Vanwege het slechte weer zijn we na het winkelen neergestreken in het Hardrock Cafe waar we geproost hebben op een geslaagd weekend Lissabon. Met de metro zijn we naar de luchthaven gegaan vanwaar we terug naar Amsterdam gevlogen zijn.

Het waren vier leuke, mooie en gezellige dagen. We hebben genoten van de stad, de mensen, het eten, het drinken en de Fado. Ik kan wel zeggen dat ik een beetje verliefd ben geworden op Lissabon en dat ik de stad in mijn hart gesloten heb. Zeker een aanrader voor een korte citytrip!

Até o próximo destino,

Marjon

Grady

Wat heerlijk om 's ochtends weer zo'n leuk verhaal te lezen. En wat hebben jullie veel gedaan. !! Leuk hoor. Fijn dat je toch nog even een korte vakantie hebt gehad. Maaaaar hebben jullie ook port gedronken???
Geniet nog even van je vrije dagen. Liefs Grady

Gerdie

Leuk om te lezen Marion. En zo herkenbaar de plaatsen die je beschrijft omdat we er nog zo kortgeleden met onze boot waren. Fijn dat zo genoten hebt. X

Lida

Leuk moppie! Klinkt allemaal zeer gut ;-) dikke tuuuut

Bob

Nice story Marjon and very good photos!!! xxx

Kriz

:) I'm glad you had a great time girl :) Foto's zijn super cool!!

Marjanne

Ziet er allemaal goed uit meis! En fijn om te horen dat het zo leuk was! Xxx

Danielle

Nice nice! Fijn dat jullie het zo leuk gehad hebben! Ook prachtige foto's zag ik voorbij komen! Xxx

AnneMeijs

Ahhh jaloers... ziet er gaaf uit allemaal. En wat een lekker weer was het daar :D :D. Fijn te zien dat jullie het naar jullie zin hebben gehad. Tot heel snel lieverd, Xx

tante Lida

Lieve Marjon, heb weer genoten van je mooie reisverhaal en de leuke foto's; groetjes

Gerda

Altijd leuk om jouw verhalen te lezen. En fijn om te horen dat je zo genoten hebt. Erg mooie foto's trouwens.