45 year of sweetness

Hallo allemaal,

Waar ik in mijn laatste blog vertelde over de herontdekking van Sint Maarten en de naastgelegen eilanden Saba en Anguilla, ga ik het in deze blog hebben over het meest belangrijke evenement op het eiland, namelijk carnival.

Carnival is een twee weken durend evenement dat aan de Franse én aan de Nederlandse kant wordt gevierd. Om optimaal van alle festiviteiten te kunnen genieten vind het carnival aan de Franse kant plaats in het begin van het jaar en viert de Nederlandse kant het in April.

Het carnival aan de Nederlandse kant werd voor het eerst gehouden in 1969. Wegens groot succes werden er in 1970 twee ministers naar St. Thomas gestuurd om te ontdekken hoe het carnival daar georganiseerd werd en hoe de lokale festiviteiten op St. Maarten verbeterd konden worden. De overheid maakte Fls 1500 vrij om carnival te organiseren en werd bijgestaan door lokale bedrijven die het evenment sponsorden. Zo leverde het lokale electriciteitsbedrijf gratis de stroom en werden er bands van Aruba en Curacao naar St. Maarten gestuurd. Financiële problemen zorgden ervoor dat het niet zeker was of het feest in 1983 wel gehouden zou worden en zo is de St. Maarten Carnival Development Foundation ontstaan, het is de organisatie die het carnival tot op het heden nog elk jaar organiseert. Elk jaar wordt het carnival ‘geopend’ met een ‘jump-up’, een parade die bestaat uit een horde mensen die grote trucks volgen en dansen op de muziek die uit de speakers komt. In het twee weken durende evenement staan diverse soorten muziek, lokaal eten en drinken, kleurige parades en missverkiezingen centraal.

Dit jaar was de 45e editie van het carnival en samen met Djoeke liepen we mee in de ‘Grand Parade’ die jaarlijks op 30 April gehouden wordt. Elk jaar zijn er diverse ‘troups’ die meelopen in de parade en zo deden wij mee in ‘Casanova’, een kostuum van Gordon Yee. De parade start in St. Johns en eindigd in de Carnival Village in Philipsburg, een lange maar superleuke dag. Op 1 mei – Labor Day – wordt er nogmaals gelopen maar is het rondje een stuk korter.

Naast Carnival stond April ook in het teken van visite, en zo logeerde Chantal twee weken in mijn appartementje. We hebben paasmaandag samen met Djoeke doorgebracht op Friar’s Bay, zijn wezen zwemmen met Dolfijnen op Anguilla, hebben heerlijk bijgekletst onder het genot van een hapje en een drankje, gedanst in de Carnival Parade en zo zijn de twee weken omgevlogen.

Het is altijd jammer om afscheid te moeten nemen van iets waar je lang naar uit hebt gekeken omdat je er toch een tijd naartoe leeft, en wanneer het dan zover is, dan vliegt de tijd te snel voorbij. Ik kijk nu al uit naar mijn volgende visite en het carnival van volgend jaar!

Marjon