Meet Earl and Fiona...

CAY HILL - Orkaan Earl die op maandagochtend 30 Augustus langs de bovenwindse eilanden Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius trok, heeft gelukkig weinig schade aangericht.

Al enkele dagen voor het bezoek van Earl werden op het eiland de nodige voorbereidingen getroffen. Zo werd er zondagmiddag op mijn werk voor gezorgd dat alle boten in de Lagoon kwamen te liggen, de 'shutters' werden gesloten en de nodige losse reclame borden werden naar binnen gehaald. Naast de voorbereidingen die op het werk genomen werden, moest ook ons huis ‘Earl-klaar' gemaakt worden. Dat betekend genoeg water en blikvoer in huis halen, alles binnen neerzetten en ook onze shutters gingen dicht. Vanaf middernacht was er een 'curfew' wat betekend dat je vanaf dat tijdstip de straat niet meer op mocht.

Na een onrustige nacht met veel wind, begon het op maandagochtend rond 8 uur toch wel erg onrustig te worden. De wind nam enorm toe en de komst van Earl was een feit. Naast de enorme windstoten kwam er hier en daar ook een flinke regenbui uit de lucht vallen, en toch viel de storm qua regen erg mee. Orkanen worden gecategoriseerd op de Saffir & Simpson schaal, die de kracht van de orkanen weergeeft. Categorie 1 wordt gezien als een lichte orkaan met windsnelheden van 119-154 km/h. Categorie 5 wordt gezien als catastrofaal en kent windsnelheden van boven de 250 km/h. Orkaan Earl nam maandag in kracht toe tot categorie 3 met windsnelheden van 179-210 km/h en had de potentie tot grote vernielingen. Gelukkig was Sint Maarten voorbereid op het ergste en de schade op het eiland viel dan ook aanzienlijk mee. Het waren voornamelijk reclame borden, bomen, electriciteitspalen en daken van kleine gebouwen die schade ondervonden. Een voordeel, de meeste borden van de politieke partijen zijn ook foetsie!

Ons huis heeft lichte schade opgelopen door het feit dat de shutters aan de zijkant van het huis waren losgeknapt en met harde klappen tegen de ramen knalden. Het resultaat: kapotte shutters en een gat in ons raam. In zijn totaliteit heeft de curfew 36 uur geduurd, waarvan wij zo'n 42 uur binnen in onze bunker hebben gezeten. Naast het ongemak dat je je huis niet kunt verlaten, hebben we ook voor langere perioden zonder stroom gezeten, erg fijn. Op het werk is de schade gelukkig beperkt gebleven. Grote delen van onze dock zijn weggeblazen en een privé strand is opeens ontstaan.

Vrij kort na de opheffing van de curfew stonden we alweer onder 'Tropical Storm Watch' en kwam Fiona in de voetsporen van Earl treden. Op het werk werden er weer voorzorgsmaatregelen genomen en de boten bleven veilig in de lagoon. Een tropische storm kent windsnelheden van 63-118 km/h en wordt gezien als een storm. We hebben de hele woensdag in spanning op Fiona gewacht en uiteindelijk is ze stil langs ons heen gegaan. Op een lichte regenbui hier en daar na hebben we, gelukkig, niks van haar bezoek gemerkt. Op het moment zijn bedrijven aan het herstellen van het bezoekje van Earl, de scholen gaan na het weekend weer open en je ziet overal mensen die hun huizen aan het repareren zijn. En met Gaston op komst ziet het eruit dat het een druk orkaan seizoen gaat worden, dus we houden ons hart vast.

© MARJON

Kim

Hi Marjon.

zo spannend hee, pff!! Ik zou het echt vet eng vinden!! Hoe is t verder met je? Beetje naar je zin?:) Ik ga in februari weer naar NZ en dan voor een jaar. Succes met alles,
xx

Gretel

Marjona!
Gekkeboel!! Spannend man, is ook leuk dacht ik! Crisis doet binden ;)
Welke categorie hebben ze voor die ouwe Gaston voorspeld??
xx

DJ from Stormpulse

Hey! Lees net dat de volgende, Gaston, dood verklaard is ... Dus ik hoop dat jullie je hart iets minder stevig vast hoeven te houden ... x

Marjanne

Hey Skat!

Wat een spannende tijd man, ik zou het super eng vinden! Ik hoop dat het waar is van die Gaston dat ie is dood verklaard en dat je gewoon weer veilig naar buiten kunt!

Hier gaat alles zijn gangetje:D Zit weer lekker in me huisje en afgelopen week is school weer begonnen! Zal vanavond met Lida en Kiem naar het Rock & Roll weekend op Terschelling! We drinken er eentsje op je pop!

Laat je snel ff weten wanneer we kunnen skypen oke :D

Mis je!

Liefs!!!

Jildou

Tsjong ut is wat daar! nu komt Gaston langs? Alvast maar weer succes dan:-) En hou je in de gaten:-)

XX Jil

Marjon

Ik kan blij mededelen dat Gaston inderdaad dood verklaart is! Hoezee!!

sippy

Hoi Marjon, alles overleefd gelukkig. Spannend maar ook fascinerend denk ik, helemaal als het wat meevalt.
Wij gaan vanavond naar Terschelling, weer lijkt goed, geen windhozen ed. op komst. Dat willen we graag zo houden.
Tot de volgende keer, groetjes, Sippy

Aggie

En gelukkig geen schade aan je auto.........
Zie de grote tak liggen, was juist zo'n mooie boom.