Heineken Regatta – Serious fun in the sun

Hallo allemaal!

Afgelopen week stond Sint Maarten in het teken van de 29e Heineken Regatta (een soort tropische Sneekweek). Het is dus eigenlijk net als bij de sneekweek, overdag zeilen ze voor de eer (en prijzen) en ’s avonds gaat het allemaal om de sfeer! De Heineken Regatta duurt 4 dagen en begon donderdag 5 maart in Port de Plaisance. Net als in de Sneekweek zijn alle optredens gratis en voor iedereen toegankelijk. Voor ons begon de Heineken Regatta echter al op maandag met een optreden van de Blauhúster Dakkapel bij Sunset Beach Bar. Voor ieder die dacht dat deze blaaskapel uit Blauhús komt zit er toch wel een beetje naast. Begin jaren 70 begon men met het vestigen van wereldrecords als paalzitten, kaartleggen op de naald van het dak etc. En zo ging een groep muzikanten voor het wereldrecord blaasmuziek spelen vanaf een dak. Dat dak dat werd gevonden in Blauhús en zo werd in 1972 een muzikaal wereldrecord gevestigd. Dit heugelijke nieuws kwam uiteraard in de Leeuwarder Courant en zo was de naam ‘Blauhúster Dakkapel’ een feit. De meeste mensen kennen deze blaaskapel van het EK en WK schaatsen in het Thialfstadion in Heerenveen. Maar goed, genoeg informatie over de Blauhúster dakkapel. De maandagavond stond dus in het teken van lekker meelallen met een Heineken in de hand. Een beter begin van onze ‘tropische sneekweek’ kan ik me niet indenken. Om niet helemaal uit het Caribische ritme te raken zijn we dinsdagavond uitgegaan naar ‘The Alley’, waar ze veel rap, r&b, souk, latin en reggae draaien. De woensdagavond stond wederom in het teken van de Blauhúster Dakkapel, en ditmaal hadden we Joshua, D’Angelo en Rodrick ook meegenomen om kennis te maken met een echt dweilorkest. Super grappig om hun reactie op de dakkapellers te zien!

Donderdag 5 maart was de officiele opening van de Heineken Regatta en ’s avonds vond het plaats in Port de Plaisance. Uiteraard zijn we daar heen gegaan om eens met eigen ogen te zien hoe leuk de regatta nou eigenlijk is! Ik kan je vertellen, het is echt superleuk! Bij onze aankomst speelde er een goede reggae band, genaamd: ‘Percy Rankin’s Bonfire Band’. Echt heel relaxed om er een beetje in te komen met reggae, wat ook het thema was van deze reggae-gatta. De avond werd vervolgd met de ‘3 cylinder’ band waar ik zelf niet zoveel aan vond. Omdat we natuurlijk ook nog gewoon moesten werken zijn we vrij vroeg naar huis gegaan om even bij te slapen.

Vrijdagavond moesten we werken en werd het dus geen Heineken Regatta experience voor ons. Maar dat mocht de pret niet drukken want zaterdag was het groot feest in Marigot. In de namiddag zijn Annelies, Joshua en ik richting Marigot gegaan. De show werd aan elkaar gemixt door DJ Mixmaster Pauly en bestond uit een aantal bands. Zelf vond ik de band ‘Pantha Vibes’, afkomstig uit Anguilla, erg leuk. Ze speelden voornamelijk erg vrolijke caribbische carnavals muziek waar je lekker op kunt dansen. Verder had je nog de op St. Maarten geboren R&B zanger ‘Jevon’ , Raptrio ‘Oddyssey’ en ‘Kes the Band’ uit Trinidad.

De zondag was de afsluitende avond van de Regatta en dat was wel te merken aan de anderhalf uur durende prijsuitreiking, wat saai! Ik ben er wel achter dat ik de eer achter laat en me volledig stort op de sfeer! Omdat we eerst moesten werken kwamen we wat later aan op Kim Sha beach en waren er ook al twee bands geweest. Onze middag begon met een band genaamd ‘roots down below’. Tussendoor zijn we naar Marty’s Gyro geweest voor een kaassoufflé en een bamischijf! Wat kun je daar dan ineens van genieten! De avond werd vervolgd met ´Orange Grove´, van St. Maarten en ´DJ Jigga´ van Jamaica. Zoals ik al eerder zei stond deze regatta in het teken van Reggae en dus was de avond pas compleet met het optreden van ´The Wailers´!! Omdat ze natuurlijk ook gewoon doorgaan na het overlijden van Bob Marley, speelden ze naast een aantal klassiekers (One love, don’t worry etc.) ook nieuwe nummers. Echt gaaf om deze reggae legendes te zien spelen! Na deze afsluitende acts kun je overal nog tot in de late uurtjes feesten, maar hard werken en veel feesten eist toch wel z’n tol en dus zijn we na de show maar naar huis gegaan.

Ik had beloofd dat ik in de volgende blog wat meer leuke dingen zou meemaken en ik denk dat dit me vrij goed gelukt is. Het resulteerd dan ook in een super lang verhaal, al heb ik wel m’n best gedaan om het ‘kort en bondig’ te houden!

Tot de volgende keer dan maar weer!

Liefs, Marjon

fred en atie

leuk die pompe blaere daar in de zon. jammer dat Bob en Aggie geen grote hutkoffer hebben dan kwamen wij gezellig mee naar sint maarten

Sarah

Wat grappig, zo zit je aan de andere kant van de wereld en krijg je toch nog een beetje het thuisgevoel dankzij Fokko Dam en consorten haha!

xx

Lida

Wat mooi! Half jaar geleden hadden we t er nog over en nu stonden die luitsies gewoon te spelen daar! Echt super leuk en het klinkt inderdaad alsof je een top week gehad hebt! En krijg je hier ook nog es een Sneekweek, wat een verwennerij!
Mis jou, Dikke tuuut

Manon

Hey!

Haha, wat grappig.. die friese pakjes!
Klinkt erg gezellig allemaal inderdaad!
Leuke blog :-)

Succes en veel plezier!

xxx

Jildou

Hey Marjon,

klinkt weer allemaal fantastich! De regatta is ook een prachtfeest! Dus even een mooi feestje gebouwd bij de blauwhuster dakkapel?
Was er ook nog een optreden van Destra?
Is de blauwhuster voor de locals hahaha

Nou geniet er maar weer lekker van!

Liefs