Looking splendid and fine for carnival 2009

Hallo allemaal,

Op donderdag 16 april begon het 2½ week durende carnival op St. Maarten. Dit jaar is toch wel een speciaal jaar aangezien het eiland dit jaar voor de 40e keer carnival viert. Het feest begon met een ‘opening jump up'. De route begint in St. Peters waar 5 trucks klaar staan om de bands te vervoeren. Achter elke truck is ruimte om te dansen en zo volgen de trucks de route naar Carnival Village (Philipsburg). Danika kwam ons bij ons thuis ophalen en zo zijn we naar St. Peters gelopen om vervolgens 4 uren non-stop te dansen. Toen we bijna bij Carnivals Village aankwamen werd er opeens geschoten en zijn wij geschrokken naar de zijkant gerend. Achteraf bleek dat de politie schoten in de lucht gelost heeft om de bendes in controle te houden. Elk jaar is het weer zover en vinden er gevechten plaats achter de eerste truck. Gelukkig hebben wij er verder niks van meegemaakt! Het feest eindigde in Carnival Village waarna we moe, maar voldaan, naar huis gegaan zijn. Wat een top ervaring!

De volgende carnival's ervaring vond plaats op maandag 20 april toen we besloten om naar de ‘cultural night / bootholders night' En cultureel was het! Toen we aankwamen was er net een ‘steeldrum' groep aan het spelen en ik moet zeggen dat ze best een hip repetoir hadden. Van Usher tot Snoop Doggy Dogg, ja, je kunt het zo gek nog niet bedenken of ze speelden het. Even ter informatie: oorspronkelijk bestaan de steeldrums uit lege olievaten, en door de speciaal uitgeklopte holtes kunnen er verschillende tonen en klanken uitgehaald worden. De steeldrum is een typisch caribisch instrument en de klanken brengen mij toch altijd een beetje in hogere vakantiesferen. En verder is een culturele avond niet compleet zonder poëzie, acteerwerk en dans. Nou laat ik het acteren en de poëzie even achterwege, want dat was uitermate saai, maar het dansen, dat was echt leuk! Het dansen ging gepaard met zang en getrommel en de liedjes gingen over het vroegere St. Maarten. Erg informatief, dat carnival! Na het dansen kwam er een groep à la de Buena Vista Social Club (oude mannetjes, al is de Buena vista social club nog verassend goed) en zijn we maar huis gegaan.

Donderdag stond in het teken van het reggae/dancehall concert dat gehouden werd in Carnival Village, en samen met Joshua ben ik daar heen gegaan. Het eerste optreden werd verzorgd door Maikal X, en hij werd opgevolgd door Anthony B, voor mij twee compleet onbekende artiesten. De ‘main' artiest was Movado (een Jamaicaanse gangster rapper). Het was vooral erg grappig om alle mensen zo uit hun dak te zien gaan. Leuk om een keer mee te maken!


Op zondag was het tijd om te gaan kijken bij de ‘Junior parade', waarbij kinderen in het middelpunt staan. Echt zo leuk om die kleine kinderen in hun kleurige outfits voorbij te zien komen! Verder is het echt ongelooflijk hoe goed de meeste kunnen dansen, het zit er echt al jong in! De parade eindigde in Carnival Village met een bordje BBQ chicken, heerlijk!

In de nacht van dinsdag op woensdag vond de J'Ouvert jump up plaats. De J'Ouvert jump up is de belangrijkste en meest bekende jump up van het carnival aan de Nederlandse kant. Net als bij alle andere jump ups dans/loop je achter verschillende trucks aan. De J'Ouvert route is anders dan die van de opening jump up en gaat de hele Salt Pond in Philipsburg rond, een pittig eindje. Omdat dit jaar het 40 jarige jubileum van carnival gevier wordt werd de route ook nog eens verlengt, ai ai ai! Gelukkig begint de J'Ouvert om 4 uur snachts, wanneer het nog koel en donker is. De tocht eindigt echter rond een uur of 11 in de ochtend wanneer het al bloedheet is. Maar ik klaag niet, het was een super ervaring en tevens een goede oefening voor de ‘Grand Parade'.

Op 30 april was het dan zover, terwijl Nederland een tragische koninginnedag meemaakte vierde wij hier de ‘Grand carnival parade'! Het braziliaanse carnival op Caribbische wijze geinterpreteerd. Al vroeg in de ochtend zijn Annelies en ik vertrokken voor onze make-up afspraak, en rond een uur of 11 zijn we naar ‘onze' truck gelopen. Elke groep is ingedeeld in verschillende secties en wij waren achter Nuff Respeck Band geplaatst, die erg leuke muziek speelden! Het was echt een superervaring om mee te kunnen doen in de parade. Er stonden echt superveel mensen langs de kanten om de parade te bezichtigen en het is echt leuk om alle reacties te zien. Het enige nadeel aan meedoen in de parade is dat je de andere groepen niet kunt zien (maar daar hebben we de fotos voor). Na een uurtje of 8 met de billen schudden in de hete zon was ik dan ook wel gebroken en ben ik vroeg gaan slapen om weer een beetje fit te zijn voor de ‘Labor day parade'.

De dag na de grand parade deden we weer mee in de labor day parade. Deze dag is niet zo strict als de grand parade en ditmaal doen de kinderen ook mee in de parade. Deze dag was misschien nog wel leuker dan de grand parade want iedereen was wild en helemaal los. Ik heb gedanst als een gek, en gelukkig kon ik nu meedoen met alle dansjes die ik de dag ervoor geleerd had. De route was, gelukkig, niet zo lang als de dag ervoor en bleef alleen in Philipsburg dit keer. Het carnival ging de dagen erna gewoon door, maar ik voelde me alsog ik 3 marathons gelopen heb, wat een spierpijn! Maar het was het allemaal waard! Wat een gave ervaring! Ik zou het elk jaar wel willen doen!

Vandaag is de laatste dag van het carnival dat wordt afgesloten met een ‘closing jump up'. Ik zit nog te twijfelen of ik daar wel aan mee ga doen aangezien mijn lichaam waarschijnlijk protest gaat aanvoeren. En dan is het na 2½ week toch echt gedaan met de pret! Ik kan ook nog maar 1 ding zeggen: Carnival... I love it!

Liefs, Marjon

Reacties

Reacties

Sarah

Wat supergaaf om dat mee te maken...iig een stuk spectaculairder als Koninginnedag bij ons. En dat tropische pakje zit als gegoten..Misschien ook leuk voor de dansmariekes van Carnavalsvereniging De Oeletoeters te Sneek :D

Dikke tuut!

Laura

Het klinkt echt allemaal super gaaf!!! Een ervaring die je van je leven niet meer zal vergeten. Wauw als ik zo allemaal lees, had ik er wel echt bij willen zijn zeg. Gaaf pakje moesten jullie aan zeg! Staat je goed trouwens.

Groetjes

Lida

Sjocht er mooi ut famke! Lijkt mij niks dat gedans in het zonnetje :-p
zal je foto's ff bekieke!
Dikke tuuut

Kiem

Wauwww wat een mooie outfit! echt super tof!
die moet maar mee in de koffer naar NL, kest hier met de Oeletoeters mee de Oosterdijk over ;-).
Zal de rest van je foto's ff besjen.

dikke tût pop

Gretel

Marjonaaa!
Dit is nog es even wat anders dan t putkapel voor de fortis bank ;)
Leuk al die kleurrijke foto's! Word er helemaal vrolijk van! Staat het volgende festijn alweer op de agenda? ;)
Tuut!

Manon

Oeeeeh, pikant outfitje!
Lijkt me heel gaaf om in zo'n parade mee te.. paraderen ;-)!

Keep it up!

xxx

fred en atie

hoi marjon,,

beetje laat met de reactie, maar toch, leuk die foto's , zoals altijd trouwens, als wij dit schrijven zijn Bob en Aggie natuurlijk allang bij jouw op dat heerlijke tropische eiland, hoop dat jullie een paarfijne weken samen hebben, groetjes, fred en atie

Angelique

Waaauwie! je zag er echt mooi uit! :D

Geniet nog maar even lekker skat! en tot snel!!

xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!