Songkran, Kanchanaburi en Tiësto

Sawadee Ka!*

Na ons tripje Singapore was het maandag tijd om Songkran te vieren. Songkran vind (normaalgesproken) plaats van 13 tot 15 april en dit is de viering van het nieuwe jaar van de Maan. De Thai vieren in principe 3 keer Nieuwjaar: allereerst ons Nieuwjaar in december, het Chinese Nieuwjaar in februari of maart en het Thaise Nieuwjaar in april (op de piek van het zomerseizoen). Met dit festival gaat veel water en klei gepaard. Het gooien en smeren van de klei brengt geluk, maar is ook een manier om af te koelen en frustraties te uiten. Wij besloten om met zijn 3en Songkran te gaan vieren op Koh San Road, dé backpackers-straat van Bangkok. Omdat we gehoord hadden dat het er nogal heftig aan toe zou gaan hadden we al enkele voorbereidingen getroffen, zoals: oude kleding aan, geld in een plastic zakje, geen make-up op of sieraden om. Op het moment dat we in Bangkok aankwamen drong het pas echt door wat een gekkenboel Songkran echt is. Binnen enkele minuten waren we drijfnat en zaten we volledig onder de klei. We hebben een super soaker gekocht en zijn vrolijk mee gaan doen in het watergevecht. Wat niet leuk is, is dat er soms klei in je ogen of mond gesmeerd wordt, en de combinatie met water doet de klei ook al in je ogen druipen. Desondanks mocht dit de pret natuurlijk niet drukken, en we hebben ons wel een paar uurtjes kunnen vermaken op Koh San Road. Het was heel leuk en apart om dit een keer mee te kunnen maken, maar na een paar uurtjes had ik het wel weer gezien. En dan moet je nagaan dat dit meerdere dagen duurt! Wanneer je een van de Songkran dagen op straat loopt heb je altijd het risico om nat gegooid of onder de klei gesmeerd te worden.

Woensdag, na het Songkran, stond voor ons een tripje naar Kanchanaburi in de planning. Deze plaats staat bekend om ‘the bridge over the River Kwai'. Na een busreis van 2½ uur kwamen we aan op het station en kwam er een mannetje aan die wel een guesthouse voor ons wist. Na enig overleg besloten we om maar met hem mee te gaan, want het zag er allemaal goed uit. En onderweg in de fietstaxi kwamen we bij het ‘guesthouse area' in de buurt en wat zagen we daar: jawel, Songkran, nee niet weer! En jahoor weer drijfnat en onder de klei, hoezee. Gelukkig bleek het guesthouse (Pong Phen) een plaatje te zijn! Voor 400 baht (± 8 euro) hadden we een 3 persoonskamer met ventilator en toilet en douche. We hadden er geen ontbijt bij in, maar dat was voor een redelijke prijs te kopen. De eerste middag hebben we (mede door het Songkran) Kanchanaburi wat verkend. We hebben een geallieerde begraafplaats bezocht waar veel krijgsgevangenen begraven liggen die mee geholpen hebben aan de bouw van de Thailand - Birma spoorweg. Hier liggen ook Nederlandse krijgsgevangenen begraven. Aan het eind van de middag hebben we het JEATH museum bezocht. Dit museum gaat over de bouw van de spoorweg en laat interviews, foto's en schilderijen zien met betrekking tot de bouw van de spoorweg. Na een diner bij een restaurantje (dat op een huiskamer leek, heel gezellig) hebben we de dag afgesloten met een drankje bij een barretje naast ons guesthouse. De eigenaresse sprak een beetje Nederlands dus dat was wel grappig, heeft ze vast geleerd van alle toeristen die er komen.

De donderdags hadden we een georganiseerde tour geboekt om het optimale uit onze trip te halen (en dat voor maar €11). Wij hadden gekozen voor de Leisure Day Tour en de eerste stop die we maakten was bij de Sai Yok Noi waterval. Omdat we nu in de zomer en dus droogste periode zitten viel de waterval erg tegen. We ontdekten zelfs dat hij op dit moment nagebootst wordt, want we ontdekten slangen die voor de watertoevoer zorgden. Erg jammer. In het regenseizoen schijnt hij erg spectaculair te zijn. De tweede stop was bij de Hellfire pass. Op deze plaats bezochten we een (herdenkings) museum dat zich richt op de bouw van de spoorweg, in het bijzonder in de Konyu Cutting. We kregen een mp3 speler mee waarop informatie verteld werd over de bouw van de spoorlijn en de krijgsgevangene. Ik vond dit echt een heel indrukwekkende plaats en dat kwam mede door de informatie die ook ervaringen van krijgsgevangenen vertelde. Na deze stop hebben we geluncht bij een restaurantje in de buurt en dat was erg lekker. Onze volgende stop was bij de ‘Hot Springs' waar we lekker gebadderd hebben. De laatste stop was bij de Krasea Cave & een treinritje langs de ‘death railway'. In de grot stond een groot buddha beeld en was een dienst aanwezig. Wat ik heel jammer vond was dat veel toeristen mee gingen doen in een buddhistisch ritueel, aangezien ze niet buddhistisch zijn. Het ritje met de trein was heel mooi en indrukwekkend. Helemaal nu ik het verhaal achter de bouw van de spoorlijn weet. We zouden eigenlijk ook nog een stop maken bij de River Kwai Bridge, maar dat kon door de viering van het Songkran (dat in Kanchanaburi van 13 tot 18 april duurt!!), helaas niet doorgaan. We hebben 's avonds heerlijk gegeten in ons guesthouse, film gekeken en nog een drankje gedaan bij het buurvrouwtje.

Vrijdag zijn we vrij vroeg opgestaan om zelf de brug alsnog te bezoeken. Je kunt aan de brug ook nog goed zien welk deel in de oorlog gebombardeerd is. Heel indrukwekkend om de beroemde brug te zien na alle verhalen. We zijn vrij snel teruggekeerd naar ons guesthouse omdat het té warm was. We hebben heerlijk in het zwembad gelegen totdat we opgehaald zouden worden voor ons bezoek aan de ‘Tiger Temple'. Deze ‘tempel' is een soort dierentuin voor geredde dieren opgezet door hoofd monnik Phoosit Khantidharo, en naast tijgers vind je er ook genoeg andere dieren (pauwen, koeien, geiten, etc.). Het hoogtepunt is dat je met een echte tijger op de foto kan! Deze tijgers zijn niet gedrogeerd maar zijn opgevoed tussen mensen en zijn daarom erg tam. Ik vond het echt supergaaf om een tijger van zo dichtbij te zien en zelfs te mogen aanraken. Ik ben echt verliefd geworden op de tijgers, ze zijn echt heel erg mooi! Naast volwassen tijgers hebben we ook kleine tijgertjes gezien. Helaas ging het regenen en zijn we terug naar het busje gegaan, waar we aansluitend onze busreis naar Bangkok hadden.

Eenmaal thuis hebben we ons gehaast naar RCA want we zouden naar DJ Tiësto. Eenmaal bij 808 aangekomen waren we echt net een paar minuten te laat, en waren de kaartjes helaas uitverkocht. Jammer maar helaas. We hebben gewoon pech gehad. Om onze avond niet in de soep te laten lopen zijn we voor de verandering eens ergens anders heen gegaan, namelijk Flix/Slim. Ik moet zeggen, dat was ook een heel leuke discotheek! Kort maar krachtig: elk nadeel heeft zo ook zijn voordeel!

En zo is de vakantie voorbij gevlogen. Als het goed is begint de les dinsdag weer. Dat zal wel weer wennen worden, aangezien we ook een nieuwe lerares hebben. Toch heb ik er ook wel weer zin in dat de school begint. Elke dag vakantie gaat uiteindelijk ook vervelen.

Laa kàwn!**

Liefs, Marjon

* = Hello

** = Goodbye

Gretel

hey meid!
Ideaal dat alles zo goedkoop is, kest echt alles zien! Die Tiesto is nergens in vergelijking tot wat jullie gezien hebben lijkt mij.
Maareh wat een mooie foto's! fotografisch talent, of van moekes geleerd?;)
Ik zie dat je tijgetje ook eindelijk hebt terug gevonden, wat een gouden plekje het ie daar!
Groetjess xx

Latifa

Hey :D

Jeetje indrukwekkend al je verhalen. Het lijkt me echt geweldig daar al die indrukken. En zoals altijd ben ik weer jaloers ;) Ik ben echt blij voor je dat je zo aan het genieten bent! En wowwww die tijgers daar wil ik ook ooit naar toe geweldig!

XxXx Latifa

Heleentje

Awwhhh ik ben echt heel jaloers :(