Cambodja

Hallo iedereen!

Weer een update en ditmaal over mijn trip naar Cambodja. Woensdagochtend zijn we rond 6 uur vertrokken richting Kao San road. Daar vertrok onze bus naar Cambodja rond een uur of 8. Na een rit van ongeveer 6 uur kwamen we aan bij de grens. Zodra je de grens overloopt zie je direct al het verschil met Thailand. Ten eerste zijn de wegen in Cambodja merendeels onverhard, ten tweede komt de armoede je tegemoet. Bij de grens moesten we overstappen in een andere bus. En omdat onze bus kapot was werden we met twee taxi's vervoerd naar Siem Reap, de plaats waar we de komende dagen zouden verblijven. Na een lange hobbelige rit kwamen we aan in Siem Reap, en dat was een wereld van verschil. Opeens rij je op een asfalt weg en staan er overal 5 sterren hotels langs de weg. Nadat de Cambodjaanse mannen hadden geprobeerd om ons af te zetten hebben we toch nog probleemloos een guesthouse (dead fish tower, met een Thaise eigenaar) kunnen vinden. De eerste avond hebben we lekker rustig aangedaan omdat iedereen bekaf van de rit was. Na een lekkere Westerse maaltijd in barstreet zijn we vroeg op bed gegaan.

De volgende ochtend gingen we vroeg van bed omdat Angor Wat op de planning stond. Angkor wat is een tempelcomplex met een enorme omtrek. Soms is het een kilometer of 20 van de ene naar de andere tempel. Angkor was vroeger een geheime stad en ligt ook midden in prachtige natuur. We hebben voor een korte tour gekozen omdat we alleen de middag nog hadden. We hebben ons met twee tuk-tuks rond laten rijden (Mr. Boom Boom en Mr. White man). Deze dag hebben we Angkor Wat, de Bayon temple en Ta Prohm gezien. Dit zijn tevens de meest bekende tempels van Angkor. Erg indrukwekkend. Het zijn meer ruïnes dan echt mooie tempels. De gebouwen zijn echt gigantisch en het is echt gaaf om te zien. Tevens is de film Tomb Raider opgenomen in dit complex (Ta Prohm tempel). 's Avonds hebben we weer lekker gegeten in Barstreet en zijn we vroeg op bed gegaan.

Vrijdag moesten we vroeg uit de veren omdat we 4.30 richting Angkor wat gingen om de zon op te zien komen. Echt heel erg indrukwekkend. Prachtig om de tempel in het licht gezet te zien worden. Er hangt zo 's ochtends vroeg echt een mysterieuze sfeer. Na dit spektakel hebben we de grote tour langs de tempels gedaan. En weer hebben we ons door dezelfde tuk-tuk mannen laten rondrijden. Na de tour hebben we ‘s middags heerlijk liggen tukken. 's Avonds zijn we weer gaan eten in Barstreet.

Zaterdagochtend zijn we rond 10 uur vertrokken richting Kompong phluk. Dit is een ‘floating village' aan een groot meer. Na een bus en bootreis van ±2 uur kwamen we dan eindelijk aan bij het dorpje. Wat direct opviel was de armoede die er heerste. We hebben potloden en schriften uitgedeeld aan de kinderen in het dorp. Het is een heel rare ervaring, aan de ene kant is het naar om alle armoede te zien maar aan de andere kant weten deze kinderen niet beter. Dit is hun leven en ze leken ook allemaal erg gelukkig en blij. Na het korte bezoekje zijn we weer teruggegaan met de boot, en hebben we bij een ander drijvend dorpje nog wat gedronken. Hier stond een klein jongetje van ongeveer drie jaar te bedelen om geld, en dit was wel heel erg zielig om te zien. Na deze indrukwekkende dag hebben we 's middags geluncht en zijn we 's avonds met zijn allen op stap geweest. De zondag hebben we het rustig aangedaan omdat de avond ervoor toch wel zwaar gevallen was. Robert en Philipp zijn een dag eerder vertrokken omdat ze maandag weer op Rangsit University werden verwacht.

Maandagochtend was het weer vroeg uit de veren om aan de terugreis te beginnen. Om 7 uur werden we met een bus opgehaald om er na enkele minuten weer te worden uitgegooid. En dit herhaalde zich nog een keer. Toen we eindelijk in de juiste bus zaten bleek deze overvol te zijn (met backpackers). De grote rugtassen werden in het gangpad gegooid en er werden zelfs plastic stoeltjes bijgezet om iedereen te kunnen laten zitten. Na een ritje van een uur moesten we allemaal uit de bus stappen. De bus zat vast en kwam de heuvel niet over. Dat was een mooi begin. Na wat grappen erover gemaakt te hebben stond de bus na een uur wéér stil. Ditmaal gooide ze water op de banden want die waren blijkbaar oververhit.

Helaas voor ons was de bus er echt mee opgehouden. Dus moesten we de bus wéér uit, midden in de rimboe. Er werd ons doodleuk verteld dat we zelf maar vervoer moesten zoeken om ons naar de grens te brengen, óf we moesten twee uur in de hitte wachten op een bus die misschien uit Siem Reap zou komen. En dus besloten we om te gaan liften. Al snel hadden we plaatsten geregeld achterop een truck. Zo zaten we met in totaal 19 personen (10 toeristen en 9 Cambodjanen) te hobbelen over de onverharde wegen in de brandende zon. Halverwege de rit stopte de truck en moesten we er wéér uit. Ditmaal wilden ze geld zien (het zal ook niet zo zijn). Na flink met ze onderhandeld te hebben mochten we voor $3 per persoon verder, in een pick-up truck. Dus werden we met 10 personen en bagage achterin gegooid. Na lang gehobbeld te hebben kwamen we dan eindelijk bij de grens aan. Toen we eenmaal de grens over waren heb ik een vreugdedansje gedaan op Thaise bodem. Gelukkig hadden we nog aansluiting op een minibusje naar Bangkok. Al met al zijn we van 7 uur ‘s ochtends tot aan 7 uur 's avonds onderweg geweest naar huis. Het was me het avontuur wel weer. In Bangkok zijn we meteen naar het reisbureau gegaan om het geld terug te vragen wat we nu meer kwijt waren. Tot onze verbazing was de man heel aardig en begripvol, want hij deed totaal niet moeilijk over het geld. Thuis heb ik direct een heerlijke douche genomen om al het stof van me af te wassen. Bah, wat kun je je dan vies voelen. Al met al was het een geslaagde trip. Ik heb Angkor Wat altijd al willen bezoeken, en dit was een ultieme kans om dit te kunnen doen.

Tot de volgende blog, die waarschijnlijk gaat over onze school excursie naar Koh Chang.

Liefs, Marjon

Alfons

Tof dat je naar Angkor Wat bent geweest!

Nienke

The girls on adventure hihi.. Prachtige verhalen, al heb ik me ook wel rot gelachen over de bewuste zaterdagavond ;)

Kusje!

dani

haha jeetje wat een avontuur!:) met die bus :p maja gelukkig weer veilig thuis gekomen! xxxxxxxxxx

Atie , Fred

Hoi Marjon,

best wel weer spannend zo'n reis naar Cambotja, en wat een verschil. Nog veel studie genot.
groietjes Fred en Atie

Wilma en henk

Hoi Marjon,

Wat beleef je veel, en wat is het daar mooi.
Zolang je daar bent, maar lekker genieten.

Groetjes van ons

AnneMeijs

Hey Marjon,
Ik ben wel jaloers zeg, als ik al je verhalen zo lees. Je kaartje ontving ik deze week, heel erg leuk!! Ik hoop dat alles goed met je gaat en dat je nog hele fijne weken (straks ook met Lida) hebt. Veel liefs van AnneMeijs, ook namens Wouter

Carolien

Hoi Marjon,

Steed lees ik je verhalen, maar nog nooit ff een berichtje achter gelaten. Bij deze dus.
Wat maak jij allemaal mee zeg, een super ervaring!
Geniet er nog ff van.

xxx
caro

Kristina

Hey Marjon,

Eindelijk ff tijd om weer wat op je blog te zetten; ben namelijk weer terug uit de rimboe!
Ben nu weer helemaal op de hoogte van al je belevenissen; super om je verhalen te lezen! Cambodja; gaaf zeg!

Ik blijf je volgen.. Suc6 met alles en geniet ervan!

xx Kris